Ekologiczne oznakowanie produktów

19 listopada 2020
Konsumenci na świecie przykładają coraz większą wagę do jakości swojej diety. Chcą profilaktycznie dbać o swoje zdrowie, jedząc wartościowe składniki, unikając sztucznych dodatków. Przykładają większą wagę do sposobu produkcji żywności, a także chcą dbać o dobrostan zwierząt, bez których wiele nurtów rolnictwa by nie istniało. Świadomość kupujących rośnie, niepopularny parę lat temu nurt  produktów ekologicznych przybiera na mocy.
Sięgając po produkt BIO, warto upewnić się, że certyfikat umieszczony na opakowaniu gwarantuje faktyczne cechy produktu, który wybieramy.
 Logo ekologiczne może być używane tylko na produktach, które zostały certyfikowane jako ekologiczne przez upoważnioną agencję lub organ kontrolny. Posiadanie takiego oznakowania, oznacza iż producenci żywności ekologicznej oraz rolnicy, którzy dostarczyli surowce, spełniają obowiązujące w całej Unii Europejskiej ścisłe wytyczne. Wytyczne te obejmują takie obszary jak produkcja, przetwarzanie, transport i przechowywanie. 
Najbardziej rozpoznawalnym certyfikatem potwierdzającym ekologiczność produktu jest Unijny znak „Euroliścia”. Powstał on w 2010 roku, gdy rolnictwo ekologiczne zaczęło przybierać na wartości oraz coraz częściej pojawiać się na rynku spożywczym.
„Euroliść” może być używany na produktach tylko wtedy, gdy zawierają co najmniej 95% składników organicznych i dodatkowo przestrzegają dalszych warunków dla pozostałych 5%. Ten sam składnik nie może występować w postaci organicznej i nieorganicznej. Etykieta przedstawia dwanaście białych gwiazd, formujących liść na zielonym tle.  Jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych znaków potwierdzających ekologiczny produkt. Jednak sam „Euroliść” na opakowaniu nie wystarczy. Należy również umieścić numer kodu organu kontrolnego, a także miejsce, w którym wyhodowano surowce rolne składające się na produkt. [1] [2] [3]
Niestety wielu producentów konwencjonalnych próbuje upodobnić swoje produkty do produktów BIO. Tworząc własne certyfikaty oraz slogany marketingowe starają się oszukać konsumentów iluzoryczną „ekologicznością” swoich produktów. Właśnie z tego powodu tak ważne jest, by sprawdzać oznakowanie kupowanych produktów. Sklepy najczęściej ułatwiają nam tę czynność gromadząc produkty ekologiczne razem, w oddzielnych i oznakowanych działach. 

Źródła

[1] https://www.pcbc.gov.pl/wp-content/uploads/ZnakEuroli%C5%9Bcia_notatka.pdf

[2] https://naturalnieozdrowiu.pl/co-oznaczaja-oznakowania-na-produktach-ekologicznych/

[3] https://ec.europa.eu/info/food-farming-fisheries/farming/organic-farming/organic-logo_en

[4] https://ec.europa.eu/info/food-farming-fisheries/farming/organic-farming/organic-logo_en

28 października 2020 Ser Maasdam bez laktozy (BIO) – pochodzenie, charakterystyka i zastosowanie 26 października 2020 Ser Gouda bez laktozy (BIO) – pochodzenie, charakterystyka i zastosowanie 26 października 2020 Ser Cheddar bez laktozy (BIO) – pochodzenie, charakterystyka, zastosowanie
19 października 2020 Podstawowe wiadomości o produkcji ekologicznych serów. 19 października 2020 Ekologiczny nurt mleka. 19 października 2020 Dlaczego warto kupować produkty BIO?
Facebook Instagram